zaterdag 22 juni 2013

Six pack, egel & pinpas

Na zo'n 12 dagen plastic vrij proberen te leven, of op zijn minst plastic-light, kan ik zeggen dat ik me goed voel. Ook al kom ik veel barrières tegen.. ik weet waar ik het voor doe. De nieuwe patronen beginnen een beetje makkelijker te worden en de schaamte is bijna weg. Bijna elke aankoop spreek ik wel iemand en leg het een en ander uit.  Tijdens het winkelen en reizen zie ik een grote hoeveelheid plastic om mij heen en na het radio interview begint 1 gedachte zich te onderscheiden van de rest:  Deze wereld draait zowat op plastic, zonder kunnen of willen een groot aantal mensen nog niet.. ik denk dat we éérst de urgente en meest schadelijke, onnodige plastics moeten aanpakken. Dat als stap 1, daarna kunnen we doorgroeien naar stap 2.

Dat denk ik omdat sommige discussies gaan over het feit dat je pinpas ook van plastic is en bijvoorbeeld je trapper of fietszadel.... maar heeft een zadel ooit een zeemeeuw gedood of heb je ooit een egel aan een pinpas zien dood gaan?

Het zijn eerder de beruchte 6-pack ringen :(


Dat doet me denken aan dit:

* welke verpakkingen onnodig en giftig zijn ( zowel voor jezelf en milieu ) 
* welke verpakkingen een ingesleten gewoonte èn schadelijk zijn, maar vervangbaar
* welke plastics we nodig zullen blijven hebben en of we deze van Hemp kunnen maken want daar heb ik iets over gelezen.. :) 

Het is maar een gedachtegang, maar op de meeste foto's van zwerfafval en dierenleed zie je vaak dezelfde terugkerende soorten plastics.....

Ik ben er nog niet helemaal uit maar zou hier dolgraag een team van 'groene'studenten zich over zien buigen...

Natuurlijk ben ik nog voor zo min mogelijk plastic! don't get me wrong  

Juist door nul plastic te willen/ kunnen kopen hoop ik dat mensen op ideeën komen hoe het dan wel moet : )

Ik blijf in ieder geval doordenken... tot mijn hoofd er van tolt! ( maar dat doet het al ;p  )




Geen opmerkingen:

Een reactie posten