vrijdag 14 juni 2013

Einde dag 5, Zero plastic Week

Vreemd, nu vind ik het toch snel gegaan. In het begin leek het onmogelijk maar nu weet ik dat op zijn minst een , zoals ik het noem, "Plastic-light-Life "mogelijk is : ) Als een boel mensen dit voor elkaar krijgen, scheelt dat al enorm in het groeien in de omvang van plastic afval. Met "Light" bedoel ik alleen de plastic artikelen gebruiken die je echt niet kunt omzeilen zoals oogdruppels en bijv. medicijnen. Zo kan plastic ook heel nuttig zijn in het transformatie proces zoals bijvoorbeeld de Tupperware bakjes die je kunt gebruiken voor vlees, worst, kaas, zuidvruchten en nootjes.. De video over een gezin dat vooral met glazen weckpotten werkt en zelfs composteerbare tandenborstels heeft vind ik geweldig! ( Waar kan ik die krijgen! Grappig was dat ik zelf ook al aan een tandpoedertje had gedacht want, zo herinner ik me, bestond er toch ook een blikje met poeder voor rokers? -Smokers- voor wittere tanden. Dus hierbij een oproep aan tandpasta producenten, maak uw tandpastagel in poedervorm en wij, bewuste mensen komen het kopen. Anders ben ik genoodzaakt om het zelf te maken en hebt u een klant minder  hihi. Zo zijn er vast wel meer artikelen te verbeteren.. shampoo, douchgel, cremespoeling etc. allemaal in poedervorm en zelf aan mengen met water. Ik zou het wel kopen, vooral als het in een papieren verpakking of blikje zat.
 Oldschool; het zou onze hernieuwde leermeester kunnen zijn.. had opa geen blok scheerzeep met een fijne zachte kwast? Mijn opa had een zachte gladde kin en geen bus scheerschuim met plastic induk knop...
Plastic verminderen geeft zoveel voldoening dat je er "slim"in gaat worden. En dat zou ons mensen, eer aan doen, na zoveel jaren egoïstische roofbouw en uitbuiting.

Dat er veel enthousiaste mensen zijn weet ik nu door Zero Plastic Week. Google maar op Zero Plastic week en je ziet de landen die mee doen : ) Make's me feel so good! Gracia's aan alle mensen die deze week met het dagelijks plastic leven geworsteld hebben. Als ik het moeilijk had, dacht ik aan jullie ook al ken ik jullie niet.

Nog even wat foto's van de afgelopen week en als ik het af krijg, mijn " In plaats van " lijst.
Die moet er zeker op voor de afsluiting van deze week. Toch houd ik er niet mee op, mijn doel is: Elk jaar beter en minder :D

Dag 1, schamele buit in supermarkt X

Dag 2, eerste succes bij Slagerij Vrijhof

Dit doosje had ik bewaard van de week ervoor; goed zo magnum! alleen een papieren doosje, geen gouden blingbling laagje in binnenkant, 1 klein plastic stickertje om het doosje dicht te houden. Ik was aangenaam verrast.

Dag 3, zuivel zonder schenkdop, groenten en fruit zonder plastic. Roomboter in papieren wikkel. Rietsuiker in kartonnen doosje. vaatdoekken in alleen papieren wikkel + plakbandje... dit al = "plastic-light"

Dag 4, papier, glas, blik, en de biologische knoflook zat in composteerbare verpakking, etiketje was ook van papier i.p.v beprint plastick label.. thx AH De suiker is voor de havermoutkoekjes die ik wil gaan maken, zodat we toch koek kunnen eten en ik de jongens ook iets voor de schoolpauze kan geven zonder dat dat in plastic verpakt is. Ze krijgen nu ook vaker bananen mee





Geen opmerkingen:

Een reactie posten