maandag 1 juli 2013

Zuinig, zuinig...

Zo'n twintig dagen geleden begon ik aan Zero Plastic Week, en het voorheen voortkabbelende "comfortabele" huishouden, begint te sputteren en vast te lopen.
Ook als bewuste persoon waren er een aantal zaken in mijn huis die, al voelde ik mij schuldig dat zij in plastic zaten, ons gezin van veel comfort voorzagen. Nu ik dit allemaal ten einde zie lopen, ben ik nog meer moeite gaan doen om mijn plastic-light leven voort te zetten.

Eerst het sputteren:

- de koffie filterzakjes raakten op. De supermarkt in de buurt heeft alleen filterzakjes in plastic, dus heb ik 3 dagen mijn zakjes uitgewassen totdat ik naar de supermarkt kon gaan die ze wel in papier verkoopt en die ook nog eens niet duur is. Anders kopen is niet altijd het goedkoopst :(   Lidl verkoopt een fijne grote papieren doos met veel filterzakjes :)

- De koffie zelf!!! ... waar o waar kan ik koffie vinden die niet in plastic of folie zit? ik heb 3 dagen zonder koffie gezeten :(

-Wattenschijfjes... uit pure nood ook een aantal uitgespoeld en hergebruikt.
- Oorstaafjes.....  help! bezuinigen, bezuinigen in gebruik. Oorstokjes zie je bijna overal in en van plastic.
- Afwasmiddel.... heb bijgevuld van mijn allesreiniger, maar beide moet ik zeer binnenkort zelf gaan maken.
al lijkt mij dat toch best leuk :) ik hou wel van experimenteren.
- W.C papier....  dit is volgens mij ieders probleem!
- Maandelijkse damesdingen :p .... sommige zaken komen in kartonnen doosje, maar lang niet alles wat je nodig hebt :(
- gezichtscrème.... ik ben op zoek naar een glazen potje.
-Zonnebloem olie.. Niet te vinden in your local super markt zonder plastic fles....

Dan het doorbijten;

- Weekend voorbij, eindelijk naar de Lidl en 3! pakken koffie filterzakjes gekocht ( voorraadje aangelegd )
- Koffie gevonden! bij de notenbar in het winkelcentrum. Voor mijn neus gemalen en in papieren zakje mee in mijn eigen tas. Kostte de prijs van twee pakken vacuüm verpakte koffie.
-Wattenschijfjes.. nog geen doorbraak. Zoeken op internet naar de uitwasbare versie?
- Oorstaafjes... gevonden! in papieren doosje, met composteerbaar venstertje ( staat erop ) en papieren stokjes  :)
- W.C papier ... nog geen oplossing, zelfs niet in de bewuste, groene biologische winkel ..:(
- Maandelijkse dames dingen: deels gevonden! biokatoenen pads zonder plastic hoesjes en in composteerbare verpakking ( staat erop ) - bio supermarkt. Bij C1000, eigen merk, grote lijners  zonder plastic uit kartonnen doos. Nog 1 product op te lossen... wellicht het internet. anders maar tampax.
- gezichtscrème... ik heb wel een prijs gewonnen :) ik ga zoeken bij Lush!
-Zonnebloem olie.... Supermarkt: geen variant op plastic.
 Biomarkt: hier kun je dus zelf vullen! Omdat ik tijdens deze no plastic tour al buiten mijn budget gegaan ben, heb ik gekozen voor Koolzaadolie in glazenfles bij AH.

Maar soms heb je als minder plastic mens ook geluk;

Op een middag, buiten in de kraam van ons Turks supermarktje; heerlijke rode aardbeien in een houten mandje. Een kilo nog wel! Die heb ik gemist, meteen gekocht.

ook gevonden: slagroom in kartonnen (tetra ?) verpakking in ieder geval zonder plastic schenk dopje, plastic beker of spuitbus. Zelf gemaakte slagroom vind ik ook heerlijk!

Ik heb 8 dagen niet kunnen bloggen en zou nog veel meer willen delen. Duty calls, tot de volgende post!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten