donderdag 13 juni 2013

Zero Plastic Week einde dag 2

Dinsdag 11 juni 2013
Moe, maar voldaan dat ik doorgezet heb, neem ik nog even de dag door. Hoe is het gegaan? was het heel erg? Het was best lastig, ik had veel meer tijd nodig dan 'normaal' en bij twee aankopen ben ik er niet in geslaagd het plastic te omzeilen; de cornflakes voor zoon lief en vogelvoer voor onze kanaries :(
Ik ben het gesprek aangegaan in de dierenwinkel.Het was gewoon niet mogelijk om ook maar enig voer te kopen dat niet in plastic of folie verpakt was. Dan was er nog het prijsverschil; er was één merk dat een  papieren verpakking had maar het bevatte de helft minder en kostte dubbel zo duur. De verkoopster vertelde me dat in de binnenkant van het papieren doosje, alsnog folie om het voer heen zat. Na wat mogelijkheden besproken te hebben, o.a los scheppen uit het voer waar zij zelf de huismerk zakjes mee vulden, bleek dat volgens haar niet mogelijk te zijn.
Wel haalden zij zelf hun voer uit papieren zakken van 25 kilo, dus dat is positief.. ik ga het er toch nog eens met haar over hebben.
Ja, de cornflakes... onze 13 jarige heeft een groeispurt geloof ik. Na lange tijd weinig trek wil hij nu veel eten en dan vooral vlees, ei, melk, bananen, brood, EN cornflakes ( of cruesli etc ) Omdat ik duurzaamheid en het begrip daarvoor niet met ijzeren vuist erin wil drammen ( lijkt me niet duurzaam ;-) kies ik ervoor om geleidelijk aan, het anders consumeren in ons dagelijks leven te integreren. Dwang en bokkende reacties maken het er niet makkelijker op en ik heb graag dat zij er een blijvende positieve kijk op hebben en begrijpen waarom ik dit doe. Ik zal even uitleggen hoe een 13 jarige in de brugklas hier tegenaan kijkt (tegen ineens met eigen bakjes naar de slager gaan en geen lekkernijen meer in plastic mee naar huis nemen ) "Ooo, ik dacht dat het een Loner-actie van u was om geen plastic meer te kopen" ( Loner = één, enkele, zielige persoon ) nadat ik had uitgelegd dat meer mensen dit in Nederland, Europa, Amerika en Hawaii een hele week proberen te volbrengen.

Op naar morgen, ik ga dromen over een Oldschool kruideniers systeem, voor zowel levensmiddelen als dierenvoeding!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten