zondag 16 juni 2013

'in plaats van" lijst


Soms weet ik niet meer wat ik nou allemaal 'anders' heb gekocht of bedacht en daarom krabbelde ik in een moment van  verander inspiratie een heel lijstje in mijn kladschrift.

Zo op de laatste avond van de laatste week durf ik hem wel te delen met jullie. Misschien schrijf ik niks nieuws omdat sommigen vorig jaar al mee hadden gedaan... maar misschien ook wel?

Pinkpop staat aan op de achtergrond : ) en dat doet me weer denken aan mijn opmerking van mijn post voor deze waarin ik vroeg; "iemand goed in het creëren van een hype? " ... Ik denk dat het super zou zijn als Pinkpop in 2014 ook met ZeroPlasticWeek mee zou doen ;-)

  • Glazen flessen sap                                             ipv          sap in pak met plastic schenkdop/lipje 
  • Thee in papieren doosje zonder folie wikkel       ipv          thee met folie omwikkeld doosje
  • ( o.a gewoon te vinden bij AH & Lidl )
  • Chocolade repen in papier- chocolade tablet in doosje, chocolade bisquits in papieren wikkel+doos (Lidl )
  •  ipv    alle chocolade in plastic wikkel, zak of rol
  • Worst, broodbeleg van slager in eigen bakje       ipv        voorverpakte vleeswaren
  • Kaas van de kaasboer in eigen bakje                  ipv        voorverpakte kaasplakjes en kaasblokken
  • Zelf kaas raspen                                                 ipv        geraspte kaas in plastic zak  
  • Suiker in papieren  wikkel of doosje                    ipv       suiker in plastic zak of bus met schenkdop
  • Zelf gewogen groenten en fruit in papieren zak     ipv        voorverpakte groenten en fruit                        
  • Siroop in glazen fles                                               ipv       siroop in plastic flessen
  • Zuivel in klassiek papieren model                           ipv        zuivel in pakken met plastic schenkdop
  • Zelf gewogen snoep in eigen bakje of papieren zak ipv        voorverpakt snoep of plastic puntzakken                                                                                om te wegen 
  • Brood bij bakker in eigen broodzak of dun textiel   ipv       voorverpakt brood in plastic zak                           
  • Pot olijven of eigen plastic bakje ( als je zelf weegt) ipv   Olijven in plastic na vulling of plastic kuipje  
  • Wasmiddelen in kartonnen verpakking                     ipv    Wasmiddel in plastic flacon
  • Drop scheppen in eigen bakje of zakje                    ipv     In plastic verpakte drop                                               
  • Noten in papieren zakje of eigen bakje                    ipv     in plastic verpakte noten                                                    ( ook dadels, vijgen, bessen enz.)
  • Aardappelen  zelf wegen en in eigen tasje/zak          ipv     plastic zakken aardappelen                                              ( bv.groentenboer en markt  )
  • Roomboter in papieren wikkel                                 ipv     boter in plastic verpakt
  • Ijsjes in kartonnen doos en in papieren wikkel          ipv     IJsjes waar folie omheen zit of plastic                  ( Erben's biologisch ijs AH )                                              
  • Pasta soorten uit papieren doosje                             ipv    Pasta uit plastic zakken
  • Koekjes los bij sommige bakkerijen in papierenzak   ipv   in plastic verpakte koekjes       
  • (of je eigen doosje / blik )                         
  • Zelf koekjes bakken, zelf Cake bakken
  • Couscous/ rijst uit papieren doosje                           ipv    Couscous / rijst uit plastic zakken
  • Vis in papier of eigen bakje bij visboer                     ipv    Vis uit plastic zakken 
  • Ijsklontjes zelf maken in vorm                                  ipv     Ijsklontjes uit plastic zakken.                                                                                                 

Een aantal dingen blijven moeilijk zoals cremekaas, hüttekase, kwark & toetjes bijvoorbeeld. Zonnebloem olie en Azijn is bijna altijd in plastic fles maar azijn kun je ook vinden in glazen fles. Ik las dat er ook mensen waren die speciale winkeltjes hadden gevonden waar je olie en bijvoorbeeld muesli zelf kon vullen. dat is natuurlijk top! Rucola heb ik deze week ook niet gegeten, het is nu aan het groeien op mijn balkon. Ik droom van de supermarkt waarover ik een Amerikaan op het TED Talks podium heb horen spreken; een supermarkt waar op het dak een moestuin is aangelegd en waar de klanten zelf hun groenten kunnen plukken; Doet u mij maar ook zo één!

Nu is de lijst hier boven globaal, je kunt zelf natuurlijk precies  elk artikel beschrijven én de winkel waar je het gekocht hebt. dat dan weer per categorie en  zo is het te overzien. Zo kun je ook de dagen waarop je boodschappen gaat halen beter plannen want ik was deze week, als beginner, veel tijd kwijt en frustraties rijker...;-)


1 opmerking:

  1. Sorry, mensen als bovenstaande lijst warrig of lastig te lezen is,
    Het is helaas geen 'Words' documentje, want daarmee krijg je het een stuk beter voor elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen