dinsdag 18 juni 2013

3 minuten is te kort!

Heb ik gefaald?

Vandaag ben ik gebeld door radio 6, NTR, precies toen ik  met een kleuter knutsel les bezig was ---
daar had ik niet op gerekend ;-) Na een kleine uitleg over hun programma, en over het volgen van Zero Plastic week, werd mij gevraagd of ik s'avonds mijn ervaring wilde delen over hoe het is om één week geen nieuw plastic te kopen  of te gebruiken. (ook welke moeilijkheden daarbij op mijn pad kwamen, en die waren er! )

Natuurlijk wilde ik die ervaring delen want ik vind het belangrijk dat meer en meer mensen zich van dit probleem en ingesleten gewoontes ( plastic aanname, plastic acceptatie ) bewust worden. Dus, ja, ik wilde mijn ervaringen zeker delen. ( dat wil niet zeggen dat ik niet wat zenuwachtig was )

In hun radio programma wordt er een probleem of irritatie aangekaart en de dag erop wordt er iemand gesproken die dit probleem onderstreept/ erkent. De dag daarop wordt er iemand aan het woord gelaten die een oplossing heeft. Dit keer was het probleem  'de irritante, moeilijk open te krijgen verpakkingen en daarbij uitleg over de mensen die meedoen met de zero plastic week.  Ik werd natuurlijk naar mijn bevindingen en moeilijkheden gevraagd, hoe ik die opgelost had en of ik hier mee door zou gaan... volgens mij heb ik alles goed beschreven en bruikbare tips gegeven en ook een beetje uitleg over waarom ik mij hier hard voor maak. Maar waarom knaagt er dan iets? ik heb niet het gevoel dat ik in de buurt van het pijnpunt gekomen ben... het ging toch over de irritante, onmogelijk open te krijgen verpakkingen?? Ik heb het voornamelijk over de eerste levensbehoeften gehad..   (zo ongeveer niet plastic vrij te verkrijgen :(

Help! Ik heb nog 3 minuten nodig, Nog drie minuten waarin ik  het eigenlijk ook over al die onnodig extra plastic "mallen" om speelgoed, cartridges, usb-sticks, dvd dingen, computer dingen, mobiele telefoon dingen, Knutsel spullen, enz. enz. eh, eigenlijk bijna alles zit.

Dáár moet ook eens een discussie over komen. Het zijn niet alleen de microbeads, drinkflesjes en de meest rondzwervende dunne plastic tasjes, het is naar mijn mening ook het onnodig verpakkings materiaal dat geproduceerd moet worden ( adem je in ) vervoerd moet worden ( adem je ook in ) gekocht en mee naar huis genomen moet worden ( --- need I say? ) en tenslotte, als je door die super beveiligde verpakking heen gekomen bent en een paar schrammen opgelopen hebt, gooi je het weer weg waarna het verbrand wordt     ( en je het wéér inademt ) .... voor wat? voor meer tijd en winst? voor meer gemak? ...

Volgens mij had ik 10 minuten nodig gehad.... hihi

Ik vond het fijn dit onderwerp plus oplossingen aangegeven te kunnen hebben.
Met dezelfde inzet ga ik deze week verder en alles dat goed gaat, zal ik blijven delen.

Groetjes,
noplastic4me


Geen opmerkingen:

Een reactie posten