zondag 15 juni 2014

Wish it was Zero Plastic week EVERY week..

De 7e dag...

Voor sommigen een "Jeeeey het is voorbij! " of anderen " Mmm, het viel best wel mee!" en weer anderen     " Wow, hier wil ik nog wel even mee door gaan! "
Voor mij persoonlijk was het minder intensief dan de eerste keer, het was natuurlijk makkelijker voor me, ik was er ook niet echt mee gestopt. Wel had ik afgelopen jaar tijden van meer en minder doorzettingsvermogen, wat weer aan gezondheid, tijd en geld lag. De combinatie van laatst genoemde drie, is me ook niet altijd in de koude kleren gaan zitten en dat zorgde er weer voor dat ik dat juist nìet op mijn blog wilde delen. Ik wilde zeker niet het WINNENDE blog van Zero Plastic Week 2013zijn en daarna, wel, ik kan het nog steeds niet kwijt. Laat ik het zo zeggen, ik denk dat iemands persoonlijke levens situatie veel invloed heeft op hoe succesvol ècht Plastic vrij leven is.

Einde 7e dag van Zero Plastic week 2014.

Voor mij een moment van reflectie; wat heb ik dit keer beter gedaan? Ben ik vooruit gegaan? Ben ik blijven steken? En is dat genoeg?  Mijn eerlijke antwoord is; ik ben op een zelfde niveau blijven steken. Dit heeft met bovengenoemde te maken. Maar ik weet van mijzelf dat ik altijd alles doe wat in mijn vermogen ligt. En zal doen. Daarom ga ik verder met wat ik doe en weet ik dat als er betere tijden komen, mijn 0-plastic leven ook beter wordt. Ik zou het dan helemaal kunnen doen zoals ik dat wil! Wel heb ik al heel wat bereikt!
Ik werk als vakkracht en heb een workshop over plastic afval, de gevolgen en de plasticsoep bedacht en nu al bijna een jaar tijdens bredeschoolles gegeven.  Ik heb een fantastisch kinderverhaal erover geschreven en geïllustreerd ( alleen weet ik niet hoe ik het moet uitgeven )

Zero Plastic week heeft ook veel bereikt. twee keer zoveel deelnemers toch? Vergeleken met verleden jaar merk ik dat er steeds meer en meer aandacht voor dit onderwerp komt. In de media, op de radio, in het nieuws.. Alle mensen die zich in zetten tegen zwerfafval en zwerfplastic, jullie werk en geroep begint vruchten af te werpen! Mijn zoon van 12 zei zelfs dat er een meisje ( 6e groep ) een spreekbeurt over de plastic soep gehouden had ( 2 weken geleden ) Ik was echt aangenaam verrast! School tv en het Klokhuis hebben er ook veel aandacht aan geschonken. èn, EN, ongelovelijk, een 8e groeper uit een andere klas had een werkstuk over LUSH gehouden... Echt! ik verzin dit niet. Dit geeft mij het beeld dat het balletje aan het rollen is waarover ik het voornamelijk in mijn eerdere blog verslagen over had. In mijn hoop voor de toekomst ligt dan ook het beeld dat milieu, plasticvervuiling en zorgen voor de aarde een schoolvak wordt :D Ik vind Zero Plastic Week ook zo belangrijk omdat je je dan niet alleen voelt, samen ben je een collectief en dat geeft  weer groepskracht om de schouders er onder te blijven zetten! Samen bereik je meer dan alleen en het is ook ontzettend leuk om alle verhalen te lezen.

Morgen, de 8e dag, we gaan gewoon door :)
Plastic vrij July komt er aan, ook doen en als het even moeilijk is; Have a break, have a Kit-K#* zelfge- maakt Koekje! haha. Op naar Zero Plastic Week 2015!

Tot later,

No plastic 4 me.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten