zaterdag 14 juni 2014

Nog meér plastic vrij beleg!

Na het maken van gehakt voor op brood gisteren, had ik zin om nog meer broodbeleg te maken. :p
Alles is immers in plastic en er blijft bar weinig over wat je als plasticvrij broodbeleg kunt kopen.
Ik heb geen oplossingen voor mozzarella :( maar wel een vervanging voor Paturain of  kruidencrèmekaas  bedacht. Het is bijna plasticvrij denk ik, want er zit geloof ik een glanzend laagje aan de binnenkant van het wikkel, maar het is mijns inziens toch veel minder belastend dan een rondplastic kuipje met plastic dekseltje... ( je kunt ook Boursin kopen, maar dat vind ik best prijzig want onze 14 jarige smeert dat bijna op 2 boterhammen, en wèg is de Boursin! --- ik ben de voordelige kruidencremekaas van Bas of Lidl gewend :{  ...sorry, helaas moet ik daar opletten )

Wat doe ik dan wel? Ik koop een pakje Monchou bij de voordeligste supermarkt, dat zit in een papier/ zilverachtig wikkeltje en daar maak ik mijn eigengemaakte kruidencremekaas van. De Monchou doe ik in een grote soepkom, pers er 1 of 2 teentjes knoflook boven uit, doe er wat fijngehakte bieslook en gedroogde peterselie door, een snufje zeezout, wat zwarte peper en roer alles net zolang tot het een egaal mengsel is. Het blijft best wel dik, daarom leng ik het met wat water aan totdat ik een dunner mengsel heb, het wordt hierdoor ook meer ( jay! ) en makkelijker smeerbaar. Erg lekker en goed te bewaren in de koelkast.

Ook heb ik komkommer salade voor op brood gemaakt en aardappelsalade ( van de overgebleven gekookte aardappelen ) voor zomaar of ook als broodbeleg.

 ( dit is de aardappelsalade )
               ( dit is de kruidencrèmekaas )
( en dit is de komkommersalade)

Voor de aardappelsalade heb je gekookte aardappelen nodig, mayonaise, bieslook of groene ui of prei, zout, peper, wat citroensap of azijn.. that's it! of hoe je het zelf het lekkerst vind :D

Voor de komkommersalde heb je 1 komkommer nodig, mayonaise, azijn, gedroogde peterselie, ( of dille! dat is ook heel lekker, maar daar moet je van houden ) en een beetje zout. was de schil van de komkommer goed schoon, snijd hem met een dunschiller in heel dunne plakjes en laat die plakjes een beetje uitlekken of licht opdrogen, zo gaat de salade niet schiften. daarna alles in een kom bij elkaar doen, mengen en naar smaak azijn, mayonaise en zout. Het kan snel tè dun worden dus wees voorzichtig met de azijn ; )

Eetsmakelijk!!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten