vrijdag 13 juni 2014

Plasticvrij beleg & geen E-nummers :)

Ojee, bijna het einde van de week en de worst waar we heel zuinig mee hebben gedaan is op!
Ik heb 2 opgroeiende mannen in huis die toch wel erg graag iets anders dan kaas en zoet willen.. ( wolfjes!)

Wat nu? Ik doe dit jaar opnieuw mee met Zero Plastic Week dus ik weet nog veel van de eerste keer.
Ik werd er erg creatief van en het maakte me ook heel gelukkig om de voorheen gekochte dingen zelf te maken. 1 omdat ik me heel erg stoorde aan al dat plastic ( maar in de maalstroom van alledag en de marktwerking van de industrie zat ) 2 omdat het veel gezonder is! Als je zelf dingen maakt krijg je veel minder E-nummers binnen : ) 3 Ik leefde meer zoals mijn innerlijke ideaal; niets schadelijks ondernemen en achterlaten op deze prachtige planeet.

Ik geef toe, het kost wel wat meer tijd dan the usual Grab&Go, maar als je er aan gewend raakt en het doet in tijden dat je geen stress hebt, beleef je er echt plezier aan. Ik denk ook dat als je na Zero Plastic Week op dezelfde bewuste manier wilt doorleven en anders wilt winkelen/ consumeren, je jezelf soms even een "Break" mag geven... Het moet wel vol te houden zijn en soms ben je gewoon even niet fit, of financieel onbehept, zoals ik in tijden meemaak. Ik heb veel respect voor de mensen die allround plasticvrij kunnen leven. Als ik de loterij zou winnen maak ik de geweldigste supermarkt die er bestaat; waar alles betaalbaar en duurzaam is, hervulbaar en los opschepbaar, zoals een oude kruideniers winkel maar dan MODERN en helemaal van deze tijd... Met een super recycle- en statiegeldsysteem op bakjes en zakjes, glazenflessen en.. en.. en....
Ik dwaal af. het ging over worst : )

Zelfgemaakt gebraden rundergehakt voor op brood.

Het ging super makkelijk; ik maakte een mega grote gehaktbal met uitjes, gehaktkruiden, paneermeel en een ei. En braadde deze net zo lang tot hij bruin en gaar was maar niet droog ( komt door het paneermeel en eitje ) en liet hem afkoelen. Door het afkoelen is hij makkelijker te snijden. Als hij net klaar is valt hij te snel uit elkaar. Met een zaagmesje sneed ik zo dun mogelijke plakjes en deed alles in een Tupperware bakje zodat ik het in de koelkast als broodbeleg kan bewaren. Ik heb het geproefd en het was zo lekker dat ik hem snel weg moest zetten :{ Ben benieuwd hoeveel  dagen we er mee doen. Het zelfde kun je trouwens ook met Kipfilet doen!

* disclaimer:  ik plaats nu de foto's van de voorbereiding en het eindproduct.. het spijt mij als ik hierbij vegetarische mensen kwets.. sorry!


       


                                                                        






Geen opmerkingen:

Een reactie posten