donderdag 18 juli 2013

Druk, ziek,... plastic PIEK!

Éen maand en 8 dagen verder in mijn streven naar een plastic vrij leven.

Omdat ik de laatste tijd niet zo veel heb kunnen bloggen als ik wilde, kon ik maar moeilijk kiezen welke titel ik aan deze post zou geven. Ik heb in mijn gedachten, voor het slapen gaan, of zomaar tijdens momenten van inspiratie zonder dat ik achter de computer kon, al aardig wat post "getikt"...

Ik loop zeker 6, á 7 berichten achter van mijn eigen gedachtegang : )

Maar we gaan weer verder! Er is veel gebeurd.
- Zo heb ik een jutten AH shopper een beetje verbouwd

                                                  ( hier een sneak-previeuw:  hij is nog niet af )



- vederlichte stof gekocht om groente & fruit tasjes van te maken, handwerk, 1 bijna af.

- menig gesneden broden  van de Turkse bakker hoe dan ook telkens in papier gekregen en thuis in een plastic zak overgeheveld. ( Ik gebruik deze keer op keer; mijn brood versteende toch iets te snel! )
Het vergt nog steeds doorzettingsvermogen bij mijn favoriete bakker; zij kopen geen papieren broodzakken en mijn gebruikte zak scheurt nog wel eens totdat ik weer een brood koop bij een andere bakker en de zak bewaar.
Ik ga graag naar mijn Turkse bakker vanwege de afstand en economische redenen..

- langverwachte cadeaubonnen ontvangen, maar nog niet kunnen fotograferen en verslag uitbrengen.

- wel met grote interesse en blijdschap het meegeleverde krantje van de Lush Times heeeelemaal uitgeplozen.

- ontzettend veel geëxperimenteerd met zelfgemaakte havermoutkoekjes recepten; pure chocolade& walnoot, -  dadels& pecannoten, -  witte 'aarbei' chocolade met amandel en pijnboompitjes, - en chocopoeder met geraspte kokos.

Maar dan, de plastic piek,

Onverwacht greep een 'zomer griep' mijn zoontje en mij bij de kladden. Wij moesten dat weekend ook kwakkelend en wel met de trein weg en we verbleven dat weekend ook niet thuis. Waar ik verbleef waren de boodschappen al gedaan en daar het afgelegen en ver weg is was ik daar ook wel blij om. Wil ik in die omgeving iets kopen, moet ik eerst 40 minuten fietsen....ik heb geen rijbewijs.

Wat is de plastic piek?

 Ik ervoer ineens weer hoe het was vóór ik aan de zero Plastic week begon; Er was bruinbrood, maisbrood, zachte bolletjes en afbak stokbrood - allemaal in plastic verpakking. Salade, rucola, broodbeleg, cherry tomaatjes, snacktomaatjes, zalm, feta , mozarella, bassilicum, snoep, sap, chips, nootjes, kokosmakronen, gevulde koeken, chocolade bisquits en ijsjes..... allen in plastic verpakking. Ik was dit gewoon ontwend! :{ Wat een luxe is er gecreëerd in dit geplastificeerde leven, en dat allemaal uit één winkel. Ik was gewoon even geschockeerd -------
Omdat ik zo ziek en vermoeid was hebben de jongens en ik ons alles goed laten smaken.
Het was als een pauze moment, na een maand van grote inspanning. Toch, die plotselinge confrontatie met die overdaad aan plastic en het gemak ervan, hebben mij niet overgehaald en van mijn pad laten wijken. Ik spreek vaak nog mensen die hun hoeveelheid afval ook niet normaal vinden en ik vind nog steeds, meer dan voorheen, dat deze consumptie stijl niet houdbaar is en uiteindelijk beperkt en verandert moet worden.

Nu de griep voorbij is, fiets ik weer heen en weer, blij als ik succesvol ben en soms accepterend als ik het even niet meer red. Er zijn ook mislukkingen geweest; die heb ik ook gefotografeerd, :p tot de volgende post!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten